Diabetik a stravovanie

Dá sa povedať, že diabetes 2. typu a obezita sú spojené nádoby. Väčšina diabetikov  tohoto typu trpí obezitou, a naopak väčšina ľudí s obezitou má cukrovku 2. typu alebo k nej speje.  V minulosti bola diéta jedinou liečebnou metódou cukrovky. Aj dnes, keď existujú účinné metódy liečby, diétne opatrenia výrazne ovplyvňujú liečebné výsledky. Nie je to však diéta v pravom zmysel slova, v podstate ide o regulované stravovanie. To znamená regulovaný, približne rovnaký prívod sacharidov a energie v jednotlivých jedlách. Pri normálnej hmotnosti pacienta je jedlo rozložené v priebehu dňa podľa  jeho zvyklostí. Vhodné je podávať jedlo 6x denne. Rozloženie jedál do viacerých dávok totiž vedie k nižšiemu výkyvu glykémie po jedle. Predpokladom  správneho stravovania sú dobré znalosti pacienta o obsahu sacharidov v jednotlivých potravinách a glykemickom indexe potravín.

Dlhodobo zvýšená glykémia znamená riziko vzniku aterosklerózy. Odporúča sa preto obmedziť v strave živočíšne tuky, menej soliť, nefajčiť.  Vhodné je preferovať zdroje vlákniny (zelenina, strukoviny, cereálie), často zaradzovať do jedálničku ryby a používať kvalitné rastlinné oleje.

Na zníženie hmotnosti sa odporúča nízkotučná redukčná diéta bohatá na bielkoviny, vlákninu rozpustnú i nerozpustnú, vitamíny a minerálne látky. Redukčnú diétu  pri obezite treba zostaviť individuálne, najlepšie v spolupráci s nutričným terapeutom. Výživa musí byť vyvážená, dodať telu všetky potrebné živiny, vitamíny a minerálne látky a musí viesť k postupnej a trvalej redukcii hmotnosti. Využívajú sa v nej potraviny s nízkym glykemickým indexom, potraviny bohaté na vlákninu, dodržuje sa a sleduje vhodný a dostatočný pitný režim. Strava má byť pestrá a chutná. Ide o dlhodobú  úpravu stravy, pravidlá stravovania platia pre diabetika celý život.

 Strava diabetika 2. typu, najmä s nadváhou či obezitou:

  • Jesť pravidelne a častejšie malé porcie vhodného jedla. Posledné jedlo sa má podávať najneskôr dve, ale radšej tri hodiny pred spánkom
  • Klásť dôraz na dostatočné množstvo bielkovín
  • Obmedziť tuky (najmä živočíšne)
  • Prijímať vlákninu, vitamíny a minerálne látky
  • Dbať na nízky glykemický index u sacharidov

Dôležitá je kuchynská úprava. Mäso nesmie byť smažené, vhodné je varenie, dusenie, pečenie bez tuku.

Tuky samozrejme patria do redukčnej diéty, sú jednou zo základných živín a nositeľmi vitamínov rozpustných v tukoch. Živočíšnych tukov  je dostatok v potravinách bielkovinového charakteru (mäso, mlieko, mliečne výrobky, vajcia), stravu  je preto zdravšie doplniť malým množstvom kvalitných, najlepšie jednodruhových rastlinných olejov (repkový, olivový, slnečnicový). Pre obsah cholesterolu a obsah nasýtených mastných kyselín sú nevhodné maslo, masť, slanina, škvarky a podobne.

Sacharidy sú ďalšou nevyhnutnou živinou. Vyberať treba také, ktoré majú nízky glykemický index a okrem energie dodajú aj ďalšie dôležité zložky potravy. Napríklad bielkoviny, vitamíny, minerálne látky a vlákninu. Do jedálničku preto treba zaraďovať celozrnné pečivo, strukoviny, celozrnnú ryžu a cestoviny, zemiaky, zeleninu, ovocie.

Vláknina je dôležitou súčasťou jedálnička. V žalúdku zväčší svoj objem, spomaľuje jeho vyprázdňovanie a tým sa spomaľuje i vstrebávanie glukózy v tenkom čreve. Glykémia je tak stabilnejšia. Vláknina zväčšuje objem stolice a urýchľuje jej pohyb, znižuje vstrebávanie tukov a cholesterolu, tvorí vhodné prostredie a je potravou baktérií hrubého čreva, ktoré potlačujú rast hnilobných baktérií. Nerozpustná vláknina sa nachádza v ľanových semenách, šupkách ovocia a zeleniny, otrubách, hubách, strukovinách, pohánke, celozrnnom pečive. Rozpustná vláknina je v ovocí, zelenine a obilninách. Doporučený denný príjem vlákniny je 30-35 g, priemerná spotreba u nás je 15-20 g. Pre splnenie príjmu sa odporúča dopĺňať vlákninu z prírodných zdrojov, nie z doplnkov.

Výhodné je do jedálničku zaraďovať potraviny s nižším glykemickým indexom. Sú to sacharidové potraviny. Všeobecne sa dá povedať, že čím je sacharidová potravina jednoduchšia a jemnejšia, tým vyšší glykemický index má (biele pečivo, zemiaková kaša). Nízky glykemický index  má naopak celozrnné pečivo, celozrnná ryža, strukoviny, celé zemiaky, zelenina. Potraviny s vysokým glykemickým indexom sa rýchlo rozkladajú a v podobe glukózy sa dostávajú vo väčšom množstve  a naraz do krvného riečiska. Ak bunky nepotrebujú všetku glukózu ako zdroj energie, je nadbytočná glukóza pomocou inzulínu uložená vo forme tuku do tukových buniek. Potraviny s nižším glykemickým indexom sa trávia pomalšie a postupne. Nezvyšujú rýchlo a prudko hladinu krvného cukru a bunky ich postupne využijú ako zdroj energie. Glykemický index znižuje kombinácia sacharidov s inou živinou – bielkovinami alebo tukmi, kombinácia s vlákninou, ochutenie octom. Glykemický index znižuje tiež vhodná tepelná úprava (nie kašovitá, príliš mäkká). Potraviny s nižším glykemickým indexom nerozkolíšu hladinu krvného cukru a zasýtia na dlhšiu dobu.

 

Diabetická diéta – zlaté pravidlá

  • Je to strava zdravého človeka s primeranou energetickou a výživovou hodnotou.
  • Diabetici sú liečení inzulínom, niektorí PAD a iní len úpravou stravy
  • Diabetik by sa mal zorientovať medzi potravinami a vedieť, aký vplyv majú potraviny na jeho glykémiu a ktoré mu glykémiu nezvýšia.
  • Preto počítajú SJ (sacharidové jednotky) v jedle.
  • Strava diabetika nie je len o SJ, ale aj o prijme ostatných živín, ktoré zabezpečujú energiu.
  • Je to strava, ako by sa mal stravovať aj zdravý človek.

 

Diabetické potraviny – s mierou

  • Aj Dia potraviny je potrebné započítať do počtu SJ v jedle, aj keď sú pripravené s náhradným sladidlom.
  • Diabetik s nadváhou aj Dia sladkosti má obmedziť, ako aj diabetik s primeranou TH pri vyššej glykémii
  • Vhodnejšie je zameniť sladkostí za primeranú porciu neprezretého ovocia, orechy a oriešky
  • Každú potravinu započítať do počtu SJ v jedle.

 

Aké náhradné sladidlá môže použiť diabetik:

GI – Glykemický index

SJ – Sacharidová jednotka

  • STÉVIU – je 300 x sladšia, GI 0, SJ 0
  • BREZOVÝ CUKOR (xylitol) – GI 7, 1 SJ = 16 g – je rovnako sladký ako stolový cukor. Nie je vhodný do kysnutého pečiva. Vo väčšom množstve môže spôsobiť problémy.
  • SIRUP AGÁVE a trstinová melasa - GI 27,
    • 1 SJ = 10 - 13 g – sú sladšie ako cukor
  • KOKOSOVÝ CUKOR – GI 35, 1 SJ = 11 g
    • je rovnako sladký ako stolový cukor ale má nižšiu energetickú hodnotu (na 10 g 32 kcal).
  • Repný cukor – GI 68, 1 SJ 10 g
  • MED – GI 90, 1 SJ 13 g

Odporúčané články

Jedálny lístok pre diabetika

Jedálny lístok pre diabetika

Jednou z možností, ako zabrániť rozvoju cukrovky, respektíve ho spomaliť, je práve zdravá strava. Zdravé stravovanie sa začína raňajkami. Pretože zdravé raňajky pomáhajú kontrolovať apetít a cukor v krvi u dospelých aj u detí.

Čítať viac
GENERÁCIA „Z“ (DNEŠNÍ TÍNEDŽERI) V AMBULANCII DETSKÉHO DIABETOLÓGA

GENERÁCIA „Z“ (DNEŠNÍ TÍNEDŽERI) V AMBULANCII DETSKÉHO DIABETOLÓGA

Svet v ktorom žijeme sa rýchlo mení. V diabetológii zaznamenávame prudký rozvoj moderných technológií, máme nové inzulínové pumpy, nové spôsoby merania glykémií, stále novšie a lepšie druhy inzulínov. Napriek tomu je cukrovka u niektorých detí stále neuspokojivo kompenzovaná. V tomto príspevku by som Vás chcela inšpirovať k zamysleniu sa nad tým, ako sa generačne navzájom líšime. Možno nám to pomôže lepšie sa vzájomne pochopiť a efektívnejšie komunikovať. Generácie sú skupiny ľudí, ktoré vstúpili do života v rovnakom historickom období. Ich záujmy, ciele a potreby boli ovplyvnené rovnakým socio-kultúrnym prostredím.

Čítať viac