Mám diabetes. Ako si môžem sám pomôcť?

Tak, opäť tu máme Svetový deň diabetu. Asi sa pýtate, či máme čo oslavovať. Faktom totiž stále zostáva, že cukrovka je zákerná chronická choroba, ktorá vám vie pekne strpčiť každodenný život. Jej neskoré komplikácie môžu viesť k slepote, dialýze, či k amputácii končatiny. Ale netreba zabúdať na niekoľko svetlých bodov. Asi neexistuje iná choroba, pri ktorej by mal pacient väčšiu kontrolu nad svojim zdravotným stavom. Ak je však ochotný prevziať túto zodpovednosť na seba. Je veľmi pohodlné prenechať celú ťarchu na pleciach svojho lekára a uchýliť sa „len“ k tabletkách či inzulínu, bez aktívneho prístupu smerom k zdravému životnému štýlu. Diabetikov je veľa a bude ich viac.

Farmaceutické firmy sa v posledných rokoch predbiehajú vo vývoji stále účinnejších a bezpečnejších liekov na liečbu diabetu 2. typu, ako aj nových modernejších inzulínov, nielen na terapiu diabetu 1. typu. V poslednom období sa množia dôkazy aj o ďalších pozitívnych účinkoch týchto nových liekov (agonisti GLP-1 receptorov, SGLT-2 inhibítory), ako je napríklad prevencia srdcového zlyhania, cievnej mozgovej príhody, či ochrana obličiek. V západnej Európe sa priemerný virtuálny diabetik dožije viac rokov ako jeho sused, ktorému nikdy nikto neskontroloval cholesterol a krvný tlak. Takže sa tešte, ak vás váš lekár pravidelne kontroluje a napomína!

Správny manažment diabetu sa nezaobíde bez dôsledného dodržiavania diéty. Zároveň treba zdôrazniť, že zákazy pri cukrovke nie sú. Jedinou výnimkou sú sladké a sladené nápoje, ktoré príliš zvyšujú hladinu cukru v krvi, a preto sú vyhradené len na liečbu hypoglykémie (nízkej hladiny cukru v krvi). Cukrovkárovi stačí niekoľko zásad, aby mal všetko pod kontrolou a ochránil si cievy a nervy v celom tele.

Nepite sladké nápoje (džúsy, sladené minerálky), neslaďte kávu a čaj, a to ani medom.

Obmedzte ovocie – je síce zdravé, ale obsahuje priveľa cukru a kalórií. Vaša porcia ovocia – veľkosť vašej päste, hrozna ešte menej.

Obmedzte prílohy a vyberajte si celozrnné varianty – nie cereálne. Chlieb je vtedy celozrnný, keď obsahuje vo svojom zložení na prvom mieste celozrnnú múku, je jedno či pšeničnú, špaldovú alebo ražnú. Biele pečivo je pre vašu glykémiu horšie ako zákusok, či čokoláda (tajný tip: horká čokoláda cukor takmer nezdvihne). Do obchodu chodíme vždy s lupou a najedení.

Zelenina na tanieri je základ – aspoň 50 %. Obsahuje málo kalórií, veľa vitamínov a vlákniny. Je to najlepší kamarát štíhlej línie a dobrej glykémie.

Strukoviny miesto mäsa aspoň dvakrát týždenne – ideálne častejšie. Majú menej cholesterolu, menej tuku a kalórií, viac vitamínov, vlákniny a rovnako veľa bielkovín. A sú lacnejšie!

Prirodzený pohyb – každodenné prechádzky, schody namiesto výťahu.

Udržiavajte si optimálnu telesnú hmotnosť – nadbytočný vnútrobrušný tuk spôsobuje väčšinu civilizačných ochorení – vysoký krvný tlak, cholesterol a áno, aj cukrovku. Je potrebné pravidelne sa vážiť. Ľudia, ktorí tak robia, sú štíhlejší.

Pravidelne si kontrolujte hladinu cukru v krvi a noste tieto záznamy do ambulancie. Najdôležitejšie je merať si glykémiu ráno hneď nalačno, dve hodiny po jedle a v prípadoch, keď sa necítite dobre.

V poslednom čase pribudli na našom trhu nové skupiny liekov, ktoré pomáhajú diabetikom a ich ošetrujúcim diabetológom v boji s touto zákernou chorobou. Pravdou je, že nie sú určené pre každého a o každom individuálnom pacientovi musí rozhodnúť lekár. Medzi ich nespochybniteľné výhody patrí okrem vplyvu na hladinu cukru aj pozitívny vplyv na telesnú hmotnosť, krvný tlak a cholesterol. Mnohí cukrovkári, ktorí roky neúspešne bojujú so svojou nadváhou, sú milo prekvapení, keď ručička na váhe putuje doľava.

Čo dodať záverom. Vaša úloha v starostlivosti o vás je nenahraditeľná. Pohyb, zdravá strava a pravidelné užívanie predpísanej liečby spolu zabezpečia to, že sa u vás nevyvinú nepríjemné a nebezpečné neskoré komplikácie diabetu a budete sa tešiť z kvalitného života bez bolesti v kruhu svojich najbližších.


« Späť