GENERÁCIA „Z“ (DNEŠNÍ TÍNEDŽERI) V AMBULANCII DETSKÉHO DIABETOLÓGA

Za posledných 100 rokov západnej civilizácie sa vystriedalo niekoľko generácií. Na začiatku 20. storočia žila „grandiózna“ predvojnová generácia (spomeňte si na film Kristián), ktorú vystriedala „tichá“ generácia vojnových veteránov. Po nej prišla povojnová „baby boomers“ generácia, ktorá mala v mierových časoch vďaka pocitu bezpečia viac detí. Nasledujú generácie, ktoré formoval technologický vývoj a sú označované poslednými písmenami abecedy ako generácia X, generácia Y, generácia Z. Dnešné najmenšie deti niektorí označujú ako generáciu Alfa.

Každá generácia má svoje špecifiká. Líšia sa prístupom k životným hodnotám, postojom k práci, spôsobom komunikácie.

Staršie generácie si písali listy, telefonovali pevnými linkami, súrne správy sa posielali telegramom. Súčasná stredná generácia má málo času telefonovať, komunikuje e-mailom a sms-kami. Dnešné deti si píšu krátke správy na „chat“, „messenger“, posielajú fotky na instagram, snapchat, zdieľajú, lajkujú.

 

Generácia X

Sú narodení približne v rokoch 1965-1980, v dnešnej dobe sú 37 až 52 roční. V západnom svete je známa aj ako MTV generácia (podľa hudobnej TV stanice), u nás ako Husákove deti. Je označovaná aj ako karieristická a pesimistická. V ambulanciách ju stretávam ako rodičov našich pacientov. Niektorí z nich sú pre svoje deti veľkou oporou, niektorí sa už žiaľ vzdali a celý manažment diabetu nechali na svoje deti a nájdu sa aj takí, ktorí sa správajú ako tzv. helikoptéroví rodičia - sú to rodičia miléniových detí, ktorí to až preháňajú s dozorom nad životom svojich detí. Majú tendenciu zasahovať do diabetologickej starostlivosti aj o svoje už dospelé deti, preto sa s nimi stretnú aj diabetológovia pre dospelých.

 

Generácia Y

Deti narodené po roku 1980 (približne 1981-1995) sa nazývajú miléniové deti, pretože maturovali a do dospelého života vstupovali už v novom miléniu (po roku 2000). Ide o prvú generáciu, ktorá navzájom komunikuje prevažne prostredníctvom technológií, býva vnímaná ako arogantná, egoistická, ale optimistická. Ako detský diabetológ ich v ambulancii stretávam ako rodičov mojich malých dia pacientov – mnohí využívajú všetky dostupné technológie (inzulínové pumpy, kontinuálne monitoringy glykémií s rôznymi spôsobmi prenosu dát, vďaka ktorým majú prehľad nad aktuálnymi glykémiami dieťaťa, aj keď nie sú práve v ich blízkosti, napr. počas pobytu v škôlke alebo v noci). Vzájomne komunikujú v skupinách na sociálnych sieťach (dia mamičky na FB). Sú zameraní na hľadanie „zdravej výživy“, zaujímajú sa o raw stravu, potrebujú aktualizovať tabuľky sacharidových jednotiek, kde by našli aj nové potraviny ako sú mandľové mlieko, kokosové mlieko.

 

Generácia Z

Generácia dnešných tínedžerov je generáciou Z (1995-2004). Generácia Z je pochopiteľne celkom iná ako ich rodičia a starí rodičia. Pozitívnou stránkou je, že sú technologicky veľmi vyspelí, majú silnú sociálnu sieť nijako nelimitovanú geografickými vzdialenosťami, sú orientovaní na prácu v tíme. Zvládajú multitasking – vedia sledovať, čo sa deje na 5 obrazovkách naraz, komunikujú prostredníctvom fotiek a obrázkov, ich videnie je silne ovplyvnené morálnymi zásadami. Mali by sme poznať aj ich negatívne stránky – hlavným zdrojom informácií a komunikačným kanálom je internet, kde je ťažké pri záplave informácií posúdiť kvalitu. Nedokážu sa dlho sústrediť na jednu vec, neuznávajú autority. Na jednej strane túžia po maximálnej nezávislosti, na strane druhej potrebujú neustále usmerňovanie. Nie sú naučení prísť sami na to, čo ďalej, ich vysoké sebavedomie a nebojácnosť pramení z ich neskúsenosti.

 

Riadia sa heslom YOLO – žijeme len raz, chcú všetko vyskúšať, mnohí bez ohľadu na riziko. Generácia Z sa obvykle neodhodlá na čin, ani keď je v ich osobnom záujme (presne vedia, čo by mali pri cukrovke robiť, ale nechce sa im).

 

Ako s touto generáciou komunikovať?

Dávať im za príklad iných je zbytočné, pre nich je dôležité „ja“.

Nekritizujme ich – kritika sa ich nedotkne, skôr to berú ako signál, že im nerozumieme (je faktom, že ich komunikácii, kvôli špecifickému internetovému slangu skratiek skutočne nerozumieme). Radšej ich chváľme – je to generácia „lajkovania“.

 

Preberajme s nimi len konkrétne otázky a postupy – nech majú možnosť sami prejaviť, čo sa im podarilo a čo si vyžaduje zlepšenie.

Snažme sa využívať aktuálne technológie.

 

Malý príklad používaných komunikačných skratiek - prevzaté z angličtiny:

4U – For You - pre teba

ASAP - As Soon As Possible – podľa možnosti čím skôr

BTW – By The Way – mimochodom

LOL – Lot of Laught – veľa smiechu

OMG – Oh My God – Oh môj bože

YOLO - You Only Live Once – žijeme len raz

 

Po generácii Z prichádza generácia najmladších detí (narodené po roku 2006), ktorú niektorí nazývajú aj generácia Alfa. Tieto deti už vyrastajú v prostredí veľmi silných sociálnych sietí, Facebook je pre nich zastaralý (je starší než oni), viac využívajú Instagram a Snapchat.

V ambulancii detského diabetológa ich počet narastá. Vďaka súčasným technológiám, ku ktorým ich rodičia veľmi inklinujú, býva kompenzácia ich diabetu zatiaľ prevažne výborná.

Svet sa mení a my sa meníme s ním. Bol by krajší, ak by sme si vedeli zachovať to najlepšie z toho starého a prijať to najlepšie z toho nového.

 


Autor: MUDr. Adriana Dankovčíková - Detská diabetologická ambulancia, Detská fakultná nemocnica Košice


« Späť